استراتژی بازاریابی


استراتژی بازاریابی

استراتژی به زبان ساده، همان برنامه‌ریزی کلان بلندمدت برای رسیدن به هدفی خاص است. استراتژی بازاریابی به نوعی برنامه بازاریابی است که در راستای رسیدن به اهداف بازاریابی تنظیم شــده،  برای مثال ممـــکن است هدف بازاریــابی تبدیل شدن به قطــب بازار (رهبر بازار) باشد.بنابراین برنامه‌ استراتژیک همان برنامه‌ریزی دقیق است که شامل تحقیقات در بازار و ارتقای بازاریابی در جهــت راضی کردن مشتــریان می‌باشد.داشتن اهداف بازاریابی مشخص لازمه‌ی بازاریابی است و دست‌یابی به اهداف سازمانی وابستگی زیادی به استراتـژی دارد.پس برای تدوین یک استراتژی نیازمند هدفی مشخص در چهارچوبی قانونمند می‌‌باشیم.سازمان‌ها با داشتن این استراتژی تدوین شده و با استفاده از تاکتیک‌هایشان به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا می‌کنند.
از نگاهی دیگر بازاریابی روند پیشرفت و اجرای یک استراتژی در راستای برنامه‌ریزی و هماهنگ‌سازی راه‌های شناســایی، پیش‌بینی و ارضای نیاز مشتریان است که از این طریق می‌توانیم به سوددهی برسیم، در واقع این روند برنامه‌ریزی شده استراتژیک قلب مدیریت است.

بخشی از برنامه استراتژیک
بازاریابی به عنوان بخشی از برنامه استراتژیک کسب ‌و کار یا بخشی از ساختار وظیفه‌ای سازمان پذیرفته شده است که به همین خاطر توجه خاصی به سلامت تجارت در آینده و مخصوصا در مقابل تاثیرات رقابتی دارد. به طور قابل توجهی اثبات شده که اگرچه سوددهی مهم است ولی یک ســازمان باید سهم بازار و همچنین رهبری نام تجاری (برند) را هم در نظر داشته باشد.

بنابراین بازاریابان علاوه بر نظارت بر سوددهی باید به روند احتمالی حرکت بازار در آینده دقت داشته باشند. همچنین شــرکت‌ها باید نقطه ضعــف‌های رقیب را تحت نظارت و بررسی قرار دهند.
بازاریابان موفق باید با تمام جنبه‌های تجارت‌شان از جمله پروژه‌های آینده و باقی جنبه‌های صنعت‌شان اجین باشند. همـچنین شرکــت‌های موفق باید برای 5 الی 10سال پیش‌رو (و برخی حتی بیشتر) برنامه‌ریزی کنند و همانقدر که به شرایط خود آگاه هســتند، از بازار رقابــتی نیز مطــلع باشند.

بازاریابی خیلی گسترده‌تر از یک سری عملیات تجاری به هم مرتبط می‌باشد در واقع می‌توان آن را فلسفه‌ی تجارت خواند که رسالتش ایجاد و ارتــقای یک طرز فکری است که قابلیت به اشتراک گذاری توسط هر فرد در سازمان را دارد ک اغلب با ارتباطات باز و مکرر رشــد می‌کند.ایــجاد این طرز فــکر به کاهش هرج و مرج و در کل به پیشرفت آینده‌ی شرکت در 2 سطح استراتژیک و تاکتیک کمک می‌کند.
هرچقدر یک شرکت بیشتر به فعالیت‌های بازاریابی‌اش بها دهد، به همان میزان به اهداف شرکت نزدیک‌تر شده، مشتریان قبلی را حــفظ کــرده و حتی مشتریان جدیدی را هم جذب می‌کند.
می‌دانیم که هر تجارت پویایی، بقای خود را مدیون مشتریانش است و آن دسته از شرکت‌هایی که نیاز مشـــتریان را اولویــت خود می‌دانند تغیـــیرات و چالش‌های بازار را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.
در اصل عملیات بازاریابی، بخش مهمی از استراتژی سازمان (کسب‌وکار) است بنابراین تمرکز عملیات بازاریابی باید متوجه برنامـه‌ریزی برای تمــام ابعاد کسب‌وکار باشد.